آسيب شناسي جوان



نسل جوان است از ضرورت‏هاي اساسي جامعه است. بايد دانست كه خواسته‏ها و دغدغه‏هاي آنان هميشه نشانه ناهنجاري نيست، بلكه گاه نشانه بيداري نيز هست.
پس از شناسايي دردها بايد به درمان آن پرداخت و در هنگام درمان نيز بايد برخورد مناسب و منطقي داشت؛ زيرا نداشتن برخورد منطقي و درست، نسل جوان را به كج روي‏هاي گوناگون از جمله كج فكري مي‏كشاند و ممكن است آنان را به دامن مكتب‏ها و انديشه‏هاي الحادي بكشاند. استاد مطهري يكي ا علل گرايش نسل جوان به مكتب‏هاي الحادي (چه در مسيحيّت و چه در جوامع اسلامي) را پاسخ غير منطقي و غير معقول به نيازها و پرسش‏هاي اين نسل و نيز برخوردهاي منفي با آنان مي‏داند. از اين رو، بر اين باور است كه بايد از طرد اين نسل دوري كرد و كوشيد تا پرسش‏هاي ديني و نيازهاي اساسي آنان، پاسخ‏هاي معقول، منطقي و حقيقي بيابند.
فكر اساسي اين است كه ما درد عقلي و فكري اين نسل را بشناسيم. بدون شناخت در اين نسل، هر گونه اقدامي بي مورد است. پس از شناخت درد بايد به فكر درمان و چاره بود. اتّفاقاً ديگران از راه شناختن احتياجات، آرمان‏ها
و دردهاي اين نسل و پاسخ درست به آنها آنها را منحرف كرده‏اند؛ مانند مكتب ماترياليسم در ايران.(22)
استاد مطهري رمز كج روي‏هاي نسل جوان را ندادن پاسخ به نيازهاي او مي‏داند و مي‏فرمايد:
ريشه بيشتر انحرافات ديني و اخلاقي نسل جوان را در لابه‏لاي افكار و عقايد آنان بايد جُست. فكر اين نسل از نظر مذهبي چنان كه بايد راهنمايي نشده است، و از اين نظر فوق العاده نيازمند است.(23)
استاد مطهري زايش و پيدايش پرسش‏هاي جديد و نيازهاي تازه را نشانه كج روي و انحطاط، و زاييده هوس‏ها و شهوت‏هاي نسل جوان نمي‏داند، بلكه آن را نشانه رشد و حيات يك جامعه زنده مي‏شمارد. البته به شرط آنكه انديشمندان و عالمان ديني به وظيفه خود در پاسخ‏گويي و رفع نيازهاي اين نسل به خوبي عمل كنند. شايد به همين دليل، استاد مطهري خود هيچ انديشه و متفكري را تكفير و طرد نكرد، بلكه همواره آنها را به مناظره و مباحثه دعوت مي‏كرد و ديگران را پيوسته به اين روش عقلاني سفارش مي‏نمود.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.